Internet via Satellite
نیوتیک
هر اندیشه شایسته ای به چهره انسان زیبایی می بخشد

Internet via Satellite

ماهواره :

اگر بخواهیم بدون وارد شدن در مباحث فنی توضیحی برای ماهواره ارائه کنیم در برداشتی ساده می توان ماهواره را نوعی رله فضایی برای امواج  دانست . در حقیقت ماهواره برنلمه های تلویزیونی و رادیویی و Data  خود را بصورت امواج رادیویی از پایگاههای زمینی دریافت می کنند و سپس آنها را روی طول موجهای از پیش تعیین شده و در جهات برنامه ریزی شده با قدرت بیشتر و البته پهنه بسیار گسترده تر پخش می کنند . تقریبا بیشتر ماهواره ها روی خط استوا واقع شده اند و این نکته ایست که برای تنظیم جهت آنتن بشقابی یا دیش به سمت ماهواره ها باید به خاطر سپرد.

 

با توجه به اینکه ایران در نیمکره شمالی  و در واقع در شمال خط استوا واقع است پس تمام ماهواره ها قابل رصد در ایران به نسبت هر نقطه ای که دیش را قرار دهیم در نیم دایره ای که شرق ـ جنوب شرقی ـ جنوب ـ جنوب غربی  و غرب را در بر می گیرد واقع هستند.

 

همانگونه که قبلا گفته شد ماهواره ها امواج خود را در جهات خاص پخش می کنند که این جهات در ماهواره های مختلف متفاوت است . برای دریافت امواج توجه به این نکته ضرورت دارد زیرا ممکن است ماهواره ای درست بر فراز ایران واقع باشد ولی جهت آنتن پخش آن آفریقای جنوبی را نشانه گرفته باشد و امواج خود را بدان سو پخش کند که در این حالت امواجی از این ماهواره در ایران قابل دریافت نیست والبته عکس این حالت هم ممکن است . نتیجه آنکه نزدیک بودن و یا قدرت پخش بالای یک ماهواره شرط کافی برای قابل دریافت بودن امواج آن نیست و توجه به منطقه پوششی و جهت پخش امواج آن نیز ضروری است .

ماهواره ها بسته به سفارش مشتری  دارای قدرت پخش امواج متفاوتی هستند. این قدرت با dBW یا به اختصار وات سنجیده میشود و شاید بتوان آنرا مهمترین فاکتور در تعیین اندازه دیش دانست . تا آنجا که می توان گفت دوری و یا نزدیکی خود ماهواره از ما به اندازه این عامل در تعیین اندازه دیش مؤثر نیست . بین قدرت وات امواج رسیده به آنتن بشقابی و اندازه قطر آن نسبتی برقرار است که این نسبت در بخش مربوط به آنتن بشقابی بصورت یک جدول مجزا ارائه شده است.

 

آنتن بشقابی :

ماهواره ها امواج خود را بصورت امواج رادیویی با فرکانس بالا و در حد گیگاهرتز ارسال می کنند . در اصل همین نکته است که باعث می شود دریافت این امواج نیازمند اسباب خاص مثل دیش و LNB  و رسیور و یا کارت رسیور باشد. اگر ماهواره ها امواج خود را در فرکانس های پایین تری مثل مگاهرتز و کیلوهرتز ارسال میکردند رویای دریافت برنامه های ماهواره ای توسط تلویزیون های عادی تحقق می یافت ولی تنها امواج با فرکانس های بالای گیگاهرتز میتوانند لایه های بیرونی جو را شکافته و از فضا وارد لایه های زیرین اتمسفر زمین شوند . با بالا رفتن فرکاس امواج رادیویی خصوصیات آنها به پرتوهای نورانی شبیه تر می شود . در فرکانسهای بالای گیگاهرتز این امواج بسیار شبیه نور عمل می کنند. آنتن بشقابی برای این امواج عملکردی مشابه آینه مقعر برای نور دارد . امواج رادیویی درست مثل نور و با پیروی از قوانین فیزیکی آینه ها بازتابانده می شوند و در صورت کروی بودن سطح برخورد دچار همگرایی و یا واگرایی می شوند . در صورتی که امواج رسیده به LNB   که در اصل گیرنده امواج گیگاهرتزی است دارای قدرت کافی نباشند باید برای بالا بردن قدرت از تعداد بیشتری ازاین پرتوها بهره گرفت که این کار توسط یک آینه مقعر یا همان آنتن بشقابی صورت می گیرد. به هر میزان که قطر این آنتن بشقابی بیشتر باشد تعداد پرتوهایی که با سطح آن برخورد کرده و در بازتاب خود روی کانون دیش متمرکز میشوند افزایش می یابد و به همان نسبت قدرت امواج رسیده به LNB که در مرکز این کانون قرار دارد بیشتر میشود. نتیجه آن که بزرگتر بودن دیش در هر صورت باعث قدرت بیشتر امواج دریافتی میشود و در نهایت کیفیت مطلوب تری را در اختیار ما قرار می دهد ولی با توجه به مشکلات نگهداری یک دیش بزرگ ترجیح می دهیم از کوچکترین دیشی که برآورنده نیاز ما به نحو مطلوب باشد استفاده کنیم .

 

همانطور که در قسمت قبل گفتیم یک ماهواره امواج خود را با وات مشخصی ارسال می دارد . هر چه از مرکز پوشش این امواج فاصله میگیریم قدرت وات امواج دریافتی کاهش می یابد .

در پایین جدولی ارائه شده که می توان از این جدول بر حسب قدرت امواج اندازه دیش

استاندارد را مشخص کرد.

 

 

قطرآنتن بشقابی به سانتیمتر

قدرت امواج برحسب dBW

60

51

67

50

75

49

85

48

95

47

107

46

120

45

134

44

150

43

169

42

190

41

213

40

239

39

268

38

300

37

338

36

 

البته اقطار ارائه شده دراین جدول اندازه مطلوب طبق استاندارد بین المللی میباشد ودر عمل توسط دیشی با اقطار بسیار کوچکتر هم قابل دریافت هستند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کانال های ماهواره  از جمله کانال های جدید و مناطق تحت پوشش هر ماهواره و همچنین اندازه دیش بر حسب قدرت امواج  برای هر کانال در مناطق تحت پوشش آن ماهواره می توانید از سایت www.satcodx.com   دیدن نمایید.

 

LNB:

 

وظیفه اصلی LNB  دریافت امواج گیگاهرتزی از ماهواره و تبدیل آنها به امواجی با فرکانس بسیار پایین تر و در حد فرکانس های مگاهرتزی میباشد. برای این منظور البته   LNBباید در کانون دیش  مستقر شده باشد. LNBمخفف کلمات Low Noise Bloc  میباشد. خود LNB  شامل دو بخش مجزا تحت عناوین LNA و LNC میباشد. LNA یا Low Noise Amplifier  همانگونه که از نام آن برمیاید عهده گر وظیفه تقویت امواج دریافتی میباشد. این در حالیست که LNC یا Low Noise Converter مسئول تبدیل امواج گیگاهرتزی به امواج فرکانس پایین تر مگاهرتزی است . در گذشته این دو بخش به عنوان دو وسیله مجزا تولید می شدند ولی امروزه LNB  هر دو این بخش را در خود جای داده است .

 

امواج ماهواره ها روی  دو باند معروف C   و Ku  پخش می شوند. باند C   به امواج مابین 2 الی 6 گیگاهرتز اطلاق میشود و باند Ku  شامل امواج بین 8 الی 14 گیگاهرتز میشود( البته ماهواره ها معمولا امواج باند  C  خود را روی فرکانس های 6/3 الی 2/4 گیگاهرتز و امواج باند Ku  خود را روی فرکانس های ما بین 7/10 الی 75/ 12  گیگاهرتز ارسال می کنند.) برای دریافت هر یک از این دو نوع امواج به LNB   مخصوص همان باند یعنی LNB C و LNB Ku نیاز میباشد.

 

 

 

گیرنده یا رسیور :

 

شاید بتوان رسیور را مهمترین بخش از قسمت های سه گانه وسائل مورد نیاز برای استفاده از برنامه های ماهواره دانست . رسیور که قسمت داخل اتاق سیستم دریافت ماهواره ای به شمار می رود خود به دو نوع کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شود .

برخی شبکه های تلویوزیونی برنا مه های خود را به صورت کد شده پخش می کنند تا بتوانند از بینندگان خود در قبال برنامه های پخش شده وجه دریافت دارند که برای استفاده از این قبیل برنامه ها نیاز به بازگشایی رمز آنها توسط دستگاه رمزگشا یا دیکودر می باشد . برخی از انواع رسیور ها  آنالوگ  و یا دیجیتال دارای دیکودر درون خود می باشند. سیستم های  بین المللی مختلفی برای کد کردن این کانالها بکار می روند که هر کدام نیازمند دیکودر و کارت مخصوص به خود میباشند. ازاین دسته می توان به Nagra Vision و Viaccess و  Iredtoو Media Guard و Titanium  اشاره نمود . البته بسیاری از این سیستم ها توسط هکرها هک شده است . به طوری که بسیاری از رسیورهای جدید با برنامه ریزی توسط کامپیوتر قادر به دریافت بسیاری از کانال های کارتی هستند از جمله می توان به رسیورهای Star Sat و Lazer و Fortecstar که معمولا چینی وارزان و در کشورهای عربی مثل دوبی اسمبل می شوند اشاره کرد.

 

رسیورهای دیجیتال :

 

شاید برای کسانی  که از دیدن نویرها و پارازیتهای  گاه و بیگاه بر صحفه تلویزیون خود به تنگ آمده اند تصاویری که به صورت دیجیتال پخش میشوند بسیار مهیج باشد . در این نوع تصویر به جرأت میتولن گفت که حتی یک تکدانه نویز هم وجود ندارد و شفافیت و وضوح تصویر به همراه زنده بودن رنگ ها چشم را خیره می کند. صدای ارسالی که به صورت استریو پخش میشود دارای کیفیتی معادل دیسک های صوتی CD

میباشد(16 بیت استریو با Sampling Rate 44100 Hz  ) . در سیستم دیجیتال یا تصویری دریافت نمیشود ویا اگر دریافت شود میتوانید مطمئن باشید که آنرا با بهترین کیفیت ممکن و درست مطابق با تصویری که از فرستنده مرکزی آن ارسال می شود دریافت کرده اید .

از چندی  پیش که اولین امواج حاوی اطلاعات دیجیتال روی ماهواره ها قرار گرفتند تا امروز شاهد شتاب فزاینده ای در رشد سرویس های دیجیتال روی ماهواره بوده ایم . به دلیل صرفه اقتصادی شبکه های تلویوزیونی تمایل دارند از این تکنولوری استفاده کنند و بسیاری از شبکه ها ارسال برنامه های خود به صورت آنالوگ را متوقف کرده اند چرا که برای مثال ماهواره ای که دارای 36 ترانسپاندر یا فرستنده امواج میباشد میتواند روی هر ترانسپاندر حداکثر یک کانال تصویری آنالوگ ارسال کند ولی روی همان ترانسپاندر در صورت استفاده از تکنولوری  دیجیتال امکان ارسال 20 کانال تصویری به علاوه چندین کانال رادیویی دیجیتال وجود دارد. روی ماهواره مورد بحث در صورت استفاده از روش آنالوگ حداکثر تا 36 کانال تلویزیونی میتوان ارسال کرد حال آنکه در روش دیجیتال امکان ارسال بیش از 720 کانال تلویوزیونی با کیفیت سطح بالای MPEG2 که همان فرمت دیسکهای DVD  است ارائه کرد.

رسیورهای دیجیتال در اصل نوعی کامپیوترهای تک منظوره میباشند و دارای سیستمی متفاوت با رسیورهای آنالوگ هستند . این رسیورها مانند کامپیوترهای شخصی دارای  واحد پردازش مرکزی یا CPU حافظه RAM و حافظه ROM  یاEEPROM   و برد گرافیک میباشند. اطلاعات دیجیتال که به صورت صفر یا یک از ماهواره دریافت میشوند در حافظه RAM   سیستم بارگذاری میشوند و سپس با استفاده از نرم افزاری که در حافظه ROM  یا EEPROM دستگاه قرار دارد توسط CPU  پردازش شده و بصورت اطلاعات تصویری که شامل شماره رنگ برای هر پیکسل می باشد به بخش گرافیک سیستم ارجاع میشوند . در قسمت گرافیک این اطلاعات بصورت امواج صدا و تصویرآنالوگ به صحفه تصویر ارسال می گردند . این اطلاعات دیجیتال از فرمت  MPEG 2 پیروی میکنند. MPEG 2 فرمت تصویری استاندارد دیسک های تصویری سطح بالای DVD  میباشد و همانطور که میدانید این فرمت دارای کیفیتی بسیار برتر از MPEG 1 میباشد. MPEG 1 فرمتی است که در دیسکهای تصویری VCD  استفاده می شود.

 

 

اتصال به اینترنت  از طریق ماهواره :

 

اتصال به اینترنت از طریق ماهواره به دو صورت امکان پذیراست یک روش اتصال یکطرفه (فقط دریافت Receive Only) یا نامتقارن و روش دیگر اتصال دو طرفه و یا متقارن است .  اتصال  دو طرفه نسبت به اتصال یکطرفه خیلی گران تر است چون احتیاج به تجهیزات زیاد و گرانی برای ارسال و دریافت از ماهواره دارد . از طرفی هزینه اجاره کانال و ارسال به ماهواره نیز خیلی گران می باشد و جز برای مراکز مهم از جمله شرکت مخابرات و جاهایی که احتیاج به شبکه های ماهواره ای دارند مانند بانک ها و موسساتی که در سطح کشور یا جهان فعالیت دارند(بانک ملی حساب  سیبا) مورد استفاده قرار می گیرد .

 

برای کاربر



تاریخ: دو شنبه 18 / 9 / 1391برچسب:,
ارسال توسط فرشید مرادی